Wspieranie rodziny, system pieczy zastępczej.

Inne informacje

Zadania Zespołu ds. rodzinnej pieczy zastępczej:

  1. wypełnianie zadań organizatora rodzinnej pieczy zastępczej,
  2. opracowanie i realizowanie 3–letniego powiatowego programu dotyczącego rozwoju pieczy zastępczej,
  3. zapewnienie dzieciom pieczy zastępczej w rodzinach zastępczych, rodzinnych domach dziecka oraz placówkach opiekuńczo-wychowawczych,
  4. organizowanie wsparcia osobom usamodzielnionym opuszczającym zastępcze formy opieki poprzez wspieranie procesu usamodzielnienia,
  5. pozyskiwanie nowych rodzin zastępczych i pomocowych oraz rodzinnych domów dziecka,
  6. prowadzenie spraw związanych z kierowaniem do placówek opiekuńczo–wychowawczych oraz współpraca z placówkami opiekuńczo–wychowawczymi w obszarze ich funkcjonowania,
  7. organizowanie dla rodzin zastępczych, prowadzących rodzinne domy dziecka i dyrektorów placówek opiekuńczo–wychowawczych szkoleń w celu podnoszenia ich kwalifikacji,
  8. organizowanie szkoleń dla kandydatów na rodziny zastępcze i prowadzących rodzinne domy dziecka,
  9. prowadzenie rejestru zawierającego wykazy z zakresu pieczy zastępczej,
  10. kompletowanie we współpracy z właściwym ośrodkiem pomocy społecznej albo centrum usług społecznych dokumentacji związanej z przygotowaniem dziecka do umieszczenia w zastępczych formach opieki,
  11. dokonywanie okresowej oceny sytuacji dziecka przebywającego w rodzinach zastępczych i rodzinnych domach dziecka,
  12. przygotowanie opinii dotyczących zasadności dalszego pobytu dziecka w pieczy zastępczej dla właściwego sądu,
  13. dokonywanie oceny rodziny zastępczej lub prowadzącego rodzinny dom dziecka pod względem predyspozycji do pełnienia powierzonej im funkcji oraz jakości wykonywanej pracy,
  14. udział w zespołach ds. okresowej oceny sytuacji dzieci umieszczonych w placówkach opiekuńczo–wychowawczych,
  15. tworzenie i koordynowanie planów pracy z rodziną i dzieckiem we współpracy z asystentem rodziny,
  16. realizacja zadań koordynatorów rodzinnej pieczy zastępczej,
  17. przeprowadzanie analizy sytuacji osobistej, rodzinnej i majątkowej kandydatów na rodziny zastępcze oraz prowadzących rodzinny dom dziecka,
  18. wydawanie opinii o posiadaniu predyspozycji i motywacji do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka,
  19. współpraca z asystentami rodziny, pracownikami socjalnymi, ośrodkami pomocy społecznej, centrami usług społecznych, sądami, kuratorami, pedagogami, ośrodkami zdrowia, środowiskiem lokalnym i zespołem ds. świadczeń,
  20. opracowanie raz do roku informacji o stanie pieczy zastępczej w powiecie dla zarządu powiatu i rady powiatu – sprawozdanie z efektów pracy organizatora rodzinnej pieczy zastępczej,
  21. umożliwienie kontaktu ze specjalistami w miarę potrzeb,
  22. organizowanie opieki nad dzieckiem w przypadku problemów zdrowotnych, zdarzeń losowych lub zaplanowanego wypoczynku rodziny zastępczej,
  23. realizacja postanowień sądów dot. umieszczania dzieci w pieczy zastępczej.

 

Zadania Zespołu ds. realizacji świadczeń:

  1. prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem świadczeń, dodatków, wynagrodzeń, dofinansowań do wypoczynku, o których jest mowa w przepisach dotyczących wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,
  2. wydawanie decyzji administracyjnych,
  3. monitorowanie zmian dotyczących sytuacji rodziny zastępczej i dziecka mających wpływ na prawo do świadczeń,
  4. prowadzenie stosownej dokumentacji oraz sporządzanie porozumień z powiatami i gminami,
  5. prowadzenie spraw związanych z dochodzeniem na rzecz dziecka przebywającego w pieczy zastępczej świadczeń alimentacyjnych,
  6. prowadzenie spraw związanych z odpłatnością rodziców biologicznych za pobyt dziecka w pieczy zastępczej,
  7. prowadzenie rejestru zawierającego wykazy z zakresu pieczy zastępczej,
  8. sporządzanie sprawozdawczości, wprowadzanie danych do systemu POMOST/CAS,
  9. przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki osobom opuszczającym domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno–wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii zapewniające całodobową opiekę lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze,
  10. pomoc w integracji ze środowiskiem osób mających trudności w przystosowaniu się do życia, młodzieży opuszczającej domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno–wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii zapewniające całodobową opiekę lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze, mających braki w przystosowaniu się, 
  11. prowadzenie indywidualnych programów usamodzielnienia dla wychowanków oraz prowadzenie weryfikacji w razie potrzeb, dokonywanie oceny końcowej indywidualnego programu usamodzielnienia,
  12. prowadzenie spraw związanych z pomocą dla osób usamodzielnianych,
  13. współpraca z zespołem ds. rodzinnej pieczy zastępczej”.

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 22 kwietnia 2016 09:30
Dokument wprowadzony do BIP przez: Dariusz Panuszewski
Ilość wyświetleń: 2005
26 marca 2024 15:11 (Adam Kosiński) - Aktualizacja danych sprawy.
26 marca 2024 15:10 (Adam Kosiński) - Aktualizacja danych sprawy.
14 lutego 2024 09:13 (Adam Kosiński) - Aktualizacja danych sprawy.